top of page

Groepsreizen langs de Zijderoute

Vier verschillende groepsrondreizen langs de Oude Zijderoute.

 

We zijn geïnspireerd door de klassieke Zijderoute en bieden dan ook groepsreizen aan die de oude Zijderoute oasen, steden en landschappen bezoeken. In musea in Turpan en Ruoqiang leer je meer over oude steden die nu onder het zand zijn verdwenen. Zo reis je - evenals de karavanen met pelgrims en handelaren uit het verleden - langs en door de Taklamakan Woestijn. Je overnacht in oasen als Kuqa, Kashgar, Yarkand, Hotan en Turpan in de provincie Xinjiang. Een bezoek aan de boeddhistische grotten van Kizil, Bezeklik en Mogao met hun fresco's wissel je af met een treinreis door de Taklamakan Woestijn. Besneeuwde bergtoppen van het Pamir Gebergte en de Tian Shan zijn nooit ver weg. Daarna reis je door naar Tibet of Beijing!

Onze groepsrondreizen langs de Oude Zijderoute

Zijderoute Xinjiang en Tibet - 33 dagen vanaf € 4995 p.p. 
Zijderoute Pakistan China - 33 dagen vanaf € 4795 p.p.

Zijderoute China - 25 dagen vanaf € 3995,- p.p.
Zijderoute De Oasen van de Taklamakan Woestijn - 21 dagen van € 3495 p.p.

 

Zandduinen in Taklamakan Woestijn
Panlong Highway
Potala Paleis in Lhasa in de winter
Kamelen bij het Karakul Meer
Kebab eten in Kashgar
Tashkorgan - uitzicht op Muztaga.JPG

Lees meer over de Zijderoute in China, de Taklamakan Woestijn of de reizen van Marco Polo​

Wil je meer lezen over de geschiedenis van de oude Zijderoute in China, over de Taklamakan Woestijn of over de reizen van Marco Polo? Dan hebben we voor je drie pagina's samengesteld. Klik op de knop en je krijgt toegang tot deze informatie!​​​​​​

Ontspannen met muziek
Marco Polo
Taklamakan Woestijn

Reizen langs de Oude Zijderoute​

Met onze rondreizen volg je de Oude Zijderoute van Kashgar naar Xi'an. Dit is maar een klein deel van de oorspronkelijke Zijderoute. Om onze groepsreizen in een wat breder perspectief te plaatsen vind je hieronder een korte beschrijving van de geschiedenis van de Oude Zijderoute.

De Oude Zijderoute

De Zijderoute was een netwerk van handelsroutes dat Azië, Europa en Afrika met elkaar verbond over een periode van 1.500 jaar.

​

Dit netwerk dat zich uitstrekte van China tot aan het Middellandse Zeegebied, was erg belangrijk voor de onderlinge handel, uitwisseling tussen verschillende culturen en politieke samenwerking tussen de verschillende rijken.

​

In deze beschrijving beschrijven we kort we het ontstaan, de hoogtepunten, de invloed en het verval van de Zijderoute.

Zandduinen in Taklamakan Woestijn
Bijkomen in het park in Kashgar

Meer weten over onze reizen?

Schrijf je in op onze NIEUWSBRIEF

Vul ons aanmeldformulier in!

Het ontstaan van de Oude Zijderoute

​​De oorsprong van de Zijderoute ligt in de tweede eeuw v. Chr., tijdens de Han-dynastie in China. In deze periode begon het Chinese keizerrijk handel te drijven met Centraal-Aziatische volkeren.

​

De expeditie van Zhang Qian naar Centraal-Azië (138 v. Chr.), wordt gezien als het startpunt van de Zijderoute. Hij bracht kennis over Europa mee terug naar China.

​

De vraag naar hoogwaardige goederen zoals zijde, specerijen en edelstenen motiveerde handelaren om lange afstanden af te leggen. De handelsroute kreeg uiteindelijk de naam 'Zijderoute' vanwege de populariteit van Chinese zijde in het Westen.

Reizen langs de Zijderoute

​​Handelaren langs de Zijderoute reisden over land en over zee.

​

De belangrijkste landroutes liepen door woestijnen, over bergpassen en door dalen en hoogvlakten. De maritieme routes liepen vooral via de Indische Oceaan.

 

Grote steden zoals Xi’an (China), Samarkand (Oezbekistan), Kashgar (Xinjiang, China) en Baghdad (Irak) waren de belangrijkste knooppunten.

​

  • Noordelijke route: Deze route liep via Centraal-Azië door steden als Bukhara, Samarkand en Merv, en bereikte uiteindelijk de Zwarte Zee en het Middellandse Zeegebied.

  • Zuidelijke route: Deze route liep via Afghanistan, Iran en het huidige Pakistan, en bereikte zo de Arabische wereld.

  • Maritieme route: Hierbij reisden de handelaren vanuit Zuid-China via Zuidoost-Azië over zee naar India, het Midden-Oosten en Oost-Afrika.

​

Tijdens onze reizen neem je zowel de zuidelijke (Kashgar, Yarkand, Hotan) als noordelijke route (Turpan, Dunhuang, Xi'an) in China.

Apak Hoja Tombe
Veemarkt bij Kashgar
Kamelen door de Taklamakan Woestijn
Muurschilderingen in Kezil Grotten
Mogao Grotten bij Dunhuang

Oude Zijderoute een succes!

Omdat de Oude Zijderoute over een periode van 1.500 jaar gebruikt werd, kun je je voorstellen dat de handel met pieken en dalen verliep. Oorlogen verstoorden soms de handel omdat het dan te gevaarlijk was om te reizen. 

​

De volgende perioden van grote bloei worden onderscheiden:

​

1ste periode: Han Dynastie (206 v. Chr. – 220 n. Chr.)

Tijdens de Han Dynastie bloeide de Zijderoute op dankzij de zijdesector in China. Zijde werd zelfs gebruikt als valuta. Handelaren verkochten zijde, papier, keramiek en lakwerk aan het Westen, terwijl ze paarden, edelstenen en specerijen mee terugbrachten.

​

2de periode: Tang Dynastie (618–907 n. Chr.)

De Tang Dynastie markeerde de Gouden Eeuw van de Zijderoute. Politieke stabiliteit in zowel China als de Arabische wereld maakten de handelsroutes veiliger en lucratiever. In deze periode verspreidde het boeddhisme zich van India naar China en Japan, mede dankzij reizende monniken en handelaren.

 

Tijdens je eigen reis kun je overgebleven boeddhistische fresco's bewonderen in de grotten van Kizil, Bezelkik en Mogoa.

​

De Tang-hoofdstad Chang’an (het huidige Xi’an) was een kosmopolitisch centrum waar handelaren uit Perzië, Centraal-Azië en het Midden-Oosten samenkwamen. Naast zijde waren producten zoals thee, porselein en papier zeer gewild.

​

3de periode: Mongoolse Rijk (13e-14e eeuw n. Chr.)

De Mongoolse overheersing onder Genghis Khan en zijn opvolgers leidde tot een nieuwe bloeiperiode voor de Oude Zijderoute. Het Mongoolse Rijk garandeerde veiligheid en stabiliteit in Eurazië. Dit maakte het reizen voor handelaren en reizigers aanzienlijk veiliger. Ook Marco Polo profiteerde hiervan.

Religie, technologie en kunst langs de Zijderoute

​​

Langs de Zijderoute werd niet alleen gehandeld maar vond ook een intellectuele uitwisseling plaats. Religies, technologieën, kunstvormen en nieuwe ideeën verspreidden zich langs de Oude Zijderoute.

​

Religie langs de Oude Zijderoute:

  • Boeddhisme: Het boeddhisme verspreidde zich via de Zijderoute van India naar Centraal-Azië, China, Korea en Japan. Pelgrims en monniken reisden langs de route om religieuze teksten en beelden te delen.

  • Christendom: Nestoriaanse christenen brachten hun geloof naar Centraal-Azië en China.

  • Islam: Na de opkomst van de islam in de 7e eeuw verspreidde deze religie zich langs de Zijderoute naar Centraal-Azië, Zuid-Azië en China.

​

Technologie langs de Oude Zijderoute:

  • Papier en drukkunst: De Chinese uitvinding van papier werd via de Zijderoute naar het Midden-Oosten en Europa gebracht.

  • Wiskunde en astronomie: Arabische en Perzische geleerden introduceerden nieuwe wiskundige concepten in China, terwijl de Chinese astronomie invloed had op het Midden-Oosten. Deze uitwisseling leidde tot een bloeiende wetenschap langs de Oude Zijderoute.

​

Kunst langs de Oude Zijderoute:

Stijlen in beeldhouwkunst, schilderkunst en architectuur beïnvloedden elkaar langs de Oude Zijderoute. Een voorbeeld zijn de boeddhistische grotschilderingen in Dunhuang (China). Deze weerspiegelen Indiase, Perzische en Grieks-Romeinse invloeden. Tijdens de reis Zijderoute Pakistan China bezoek je Dunhuang.

Zandduinen bij Dunhuang
Bezeklik Grotten bij Turpan
Cultureel erfgoed in Xinjiang
Ruïnes van Jiaohe bij Turpan

Meer weten over onze reizen?

Schrijf je in op onze NIEUWSBRIEF

Vul ons aanmeldformulier in!

​

De Zijderoute begon vanaf de 15e eeuw na Chr. aan betekenis te verliezen. Verschillende redenen zorgen er voor dat deze route steeds minder belangrijk werd.

​

  1. Nieuwe zeeroutes: Europese ontdekkingsreizigers zoals Vasco da Gama en Christoffel Columbus, vonden nieuwe zeeroutes naar Azië. De landroutes werden hierdoor minder belangrijk.

  2. Onveiligheid: Het uiteenvallen van het Mongoolse Rijk en de opkomst van lokale machthebbers maakten het reizen langs de Zijderoute steeds gevaarlijker.

  3. Nieuwe Economische centra: Door de toenemende handel over zee ontstonden nieuwe handelsvestigingen. Deze lagen vooral aan zee. 

De Oude Zijderoute wordt minder belangrijk

​

​

Door de geschiedenis heen heeft de Oude Zijderoute voor veel economische welvaart gezorgd. Ook veel uitvindingen en ideeën (religie) werden via de Oude Zijderoute verspreid en hebben veel invloed gehad.

​

De huidige Chinese overheid heeft de Zijderoute herontdekt. Het Chinese 'Belt and Road Initiative' (de Nieuwe Zijderoute) borduurt voort op oude Zijderoute. Ook nu moet nieuw aangelegde infrastructuur zorgen voor betere handelsverbindingen tussen Azië (lees China), Europa en Afrika.

De Nieuwe Zijderoute

Apak Hoja Tombe
bottom of page